tiistai 22. syyskuuta 2009

Aaseja ja huonoa palvelua

Eilisessä Ylen Hullu juttu - ohjelmassa keskusteltiin minuakin mietiyttäneestä aiheesta: "Suomalaiset palvelualan ammattilaiset kutsuvat asiakkaita aaseiksi." On totta, että aasiakas-sivusto tarjoaa välillä päivän parhaimmat naurut, mutta käy mielessä myös onko asiakaspalvelukaan ollut kovin laadukasta.

Joskus olisi asenteessa tarkistamisen varaa myös tiskin toisella puolella. Ravintolassa tarjoilijan esittämä maistuiko -kysymys on isein vain retorinen. Auta armias, jos intoudut esittämään kritiikkiä vaikka kuinka rakentavassa muodossa, sitä ei osata ottaa vastaan. Tai jos lasku on virheellinen, saa asiakkaan mielen hyväksi aidolla pahoittelulla ja anteeksi-sanalla, sen sijaan että möläyttää aijaa, oho, no mä voin korjata.

Suomessa tuntuu välillä, että asiakaspalvelussa työskentelevät tuntevat hyvän palvelun jotenkin nöyristelynä asiakasta kohtaan. Kokemukseni mukaan esimerkiksi Kreikassa asiakaspalvelu on oivallettu ja asiakkaan hyvä kohtelu on kunnia-asia ja ammattitaidon tyylinäyte. Yleistää ei tietenkään voi, ja veikkaampa, että jokaisessa meissä asuu pieni aasi, jos sattuu oikein huono päivä kohdalle.

Tasapuolisen kohtelun nimissä on kuitenkin hienoa, että asiakkaillekin tulee pian mahdollisuus esittää oma näkemyksensä palvelutapahtumasta, kun aasipalvelu.net myöhemmin avataan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any comments?